Museo
Il Museo Soffici rappresenta il risultato di una straordinaria fusione di arte, storia e innovazione. Inaugurato nel 2009, questo luogo si pone come tappa fondamentale per gli amanti dell'arte e della cultura: nelle sue sale la magnificenza del passato rinascimentale si intreccia con la contemporaneità.
Dedicato ad Ardengo Soffici (1879-1964), figura di spicco della cultura italiana del Novecento, il museo offre una prospettiva unica all'interno degli ambienti delle Scuderie Medicee, splendidamente valorizzati dal prezioso restauro ideato dall'architetto Franco Purini. La dinamica selezione di dipinti, in continuo movimento tra prestiti e comodati, rivela la diversità e l'evoluzione del genio artistico di Soffici nel corso del tempo, offrendo un'esperienza immersiva nel mondo creativo dell'artista.
Oltre alle opere esposte, la Biblioteca specializzata custodisce con attenzione le prime edizioni delle opere stampate di Soffici, una ricca bibliografia critica e la completa collezione delle riviste da lui dirette o alle quali ha collaborato. Tra queste, spiccano Leonardo, La Voce, Lacerba, Rete Mediterranea e Galleria, testimonianze preziose del suo contributo alla scena culturale. L'archivio in fieri, arricchito da immagini e documenti legati ad Ardengo Soffici, offre uno sguardo approfondito sulla vita dell’artista e sul suo duraturo impatto sulla cultura del Novecento, permettendo di contestualizzare e comprendere appieno il suo lavoro.
Il Museo Soffici non è solo un tributo all'artista, ma si configura come un autentico crocevia per gli approfondimenti sul Novecento toscano. Esplorare personalità di notevole interesse, valorizzare un periodo ricco di trasformazioni e ispirazioni: questo è l'invito del museo, che si apre come una porta alla comprensione e all'apprezzamento di un'epoca d'oro della cultura italiana. La sua posizione nelle Scuderie Medicee di Poggio a Caiano aggiunge un ulteriore strato di significato, collegando in modo indissolubile la sua storia all'essenza stessa della rinascimentale grandezza medicea, creando così un'esperienza culturale completa e avvincente per i visitatori di ogni provenienza.
Mauro Moriconi
Direttore Museo Soffici e del ‘900 italiano
Per l’opera di Ardengo Soffici (1879-1964), scrittore e pittore, possiamo dire che Poggio a Caiano sia il suo museo a cielo aperto: qui egli ha vissuto dal 1907, rientrato da Parigi, con le interruzioni per la guerra 1915-1918, per il lavoro giornalistico a Roma, 1923-1924, e per le vicissitudini politiche del 1944-1946.
Poggio a Caiano gli ha prestato le forme del panorama naturale e umano, e ne ha ricevuto la forma lirica e plastica, fino all’identificazione del paese con l’interprete.
Negli spazi connessi con la Villa Medicea alla quale Soffici dedicò un' Elegia (1927), il Museo è stato aperto il 16 maggio 2009, per iniziativa delle Amministrazioni comunali di Poggio a Caiano che si sono succedute mantenendo costante il raccordo con la volontà dei cittadini.
I dipinti di Soffici, custoditi in diverse raccolte pubbliche e private, in questo Museo sono presentati in rassegna estesa, dal 1904 agli anni Sessanta. È così possibile seguire in modo permanente l’arco creativo, il contributo stilistico ormai storicizzato di questo artista dal carattere europeo, ancor più significativo per aver mantenuto un profilo ben radicato nella sua terra.
Tenersi aperto al mondo da un paese di Toscana non era certo agevole in un tempo pre-informatico. Le sue risorse stavano nella fecondità del lavoro, nel prestigio che si era meritato.
Lo si riconosce con la fondazione del Museo Soffici e del ‘900 italiano, che va visto nella prospettiva di attività da sviluppare nelle restaurate Scuderie Medicee, in cui ha consistenza la Biblioteca F. Inverni, al pianterreno, con le opere a stampa di questo autore prolifico, una raccolta della bibliografia critica e un archivio in formazione di immagini e documenti a lui riferibili in modo diretto o indiretto.
Il Museo ha il supporto di un Centro studi nel quale è valorizzata la linea della poetica sofficiana: proseguire idealmente in un pensiero, dinamico e insieme contemplativo, in cui arte e vita si completano e si ritrovano nelle varie fasi della storia con alcune costanti: realismo sintetico, schiettezza espressiva, sensibilità umanistica, bellezza suggerita dalla natura, rispetto per le pagine del passato che preparano per le emozioni inesauribili delle nuove esperienze e del linguaggio creativo.
Luigi Cavallo, curatore scientifico
Museo Soffici e del ‘900 italiano
The museum
Poggio a Caiano is like an open-air museum for the artistic production of writer and poet Ardengo Soffici. After an important period spent in Paris he returned in 1907 to live in his native Tuscan town with only a few interruptions due to his enlistment in the First World War (1915-1918), his job as a journalist in Rome (1923-1924), and political troubles between 1944 and 1946.
Both the people and the landscape of Poggio a Caiano suggested forms for his work; in return the artist supplied lyric and plastic structure arriving at a complete identification with his village.
The Soffici Museum opens today in the spaces connected to Villa dell’Ambra to which Soffici dedicated an Elegy in 1927. The museum is the result of a project carried forward by a succession of local governing boards which all kept foremost the great wish of Poggio citizens to achieve this structure.
The Museum will permanently present a series of works, painted between 1904 and 1962, that come from various public and private collections. The group of paintings will allow visitors to follow the uninterrupted development of the artist’s creativity and his stylistic contribution to modern art (by now critically confirmed), made even more significant by his deep-rooted attachment to his native Poggio despite his European outlook.
Before the computer age it wasn’t easy from a Tuscan rural village to keep a view open to the world. Soffici was fueled by the fertility of his work and by his hard-earned prstige.
This merit is recognized by the foundation of the Soffici Museum which should be considered in the light of a series of activities regarding Soffici to be carried on in the Scuderie Medicee (Medici Stables) of Poggio a Caiano. Here a library contains the printed works of this prolific author, a critical bibliographical collection as well as an archive (currently in the making) of images and documents directly or indirectly tied to the artist.
The painting section is flanked by a study center which emphasizes Soffici’s poetic philosophy. This can be briefly stated as following -- in an ideal way -- a dynamic yet contemplative thought in which art and life complete one another and come together in various phases of history with several constant features: synthetic realism, expressive directness, humanistic sensibility, beauty derived from an observation of nature, respect for those pages of past history that foretell the inexhaustible emotions of new experiences and creative vocabularies.
Selected Biography
On April 7th, 1879 Ardengo Soffici was born, son of a farmer, in the village of Rignano sull’Arno where he was to spend his childhood. From a young age he had an inclination towards the arts, painting being his first passion. When he was around 13 years of age his family moved to Florence where he enrolled at the Academy of Fine Arts, then at the School of Nude-Model Drawing.
In November 1900 he left for Paris. He earned a living by drawing vignettes for satirical magazines and by painting figures, landscapes and scenes of daily life. He participated in the exhibition of the Indépendants in 1902; he made contact with the magazine La Plume and with the Symbolist artists that used to meet at the Caveau Soleil d’Or, where he met the poet Apollinaire and then Picasso, Max Jacob, Salmon, Braque, Derain, Matisse, Gris, Manolo, Serge Ferat, Hélène d’Œttingen and other significant personalities of that remarkable period.
He returned briefly to Tuscany in 1903; he met Papini, editor of the magazine Leonardo, and later Prezzolini: they were to become his strongest intellectual ties.
In 1907 he moved back to Italy to his mother’s house in Poggio a Caiano, where he was to live for the rest of his life. In 1908, together with Papini and Prezzolini, he launched La Voce, a revue; his texts on Medardo Rosso, Impressionism, Picasso and Braque were to have important consequences for Italian culture. In Florence in 1910 he organized the major exhibition devoted to the Impressionists that took place under the auspices of La Voce. In 1911 he wrote his essay on Arthur Rimbaud.
Together with Papini, in 1913, he founded the magazine Lacerba, which soon became an instrument for spreading the ideas of the Futurist movement; he participated in exhibitions organized by the Futurists in Italy and abroad. He published Cubismo e oltre in 1913, Giornale di bordo and BIF§ZF+18 Simultaneità e Chimismi lirici in 1915.
In 1914, in Paris, he was in contact with Apollinaire and often attended the circles of Les Soirées de Paris; he knew Cendrars and the De Chirico brothers.
When war broke out he left as a volunteer. Twice wounded and decorated for bravery he wrote about his experience in Kobilek, giornale di battaglia , 1918, and in La ritirata del Friuli , 1919.
Upon his return to Poggio a Caiano he married Maria Sdrigotti from Udine with whom he had 3 children.
In 1920 he founded his own magazine Rete mediterranea , in which he declared his renewed creative spirit oriented towards Realism. In Florence he held an important solo exhibition. He collaborated with the magazine Valori plastici and in 1922 he published a monograph on his painting with a text by Carrà. Between the two world wars his publishing activity was intense and exhibitions were numerous, even at the Biennial Exhibition in Venice and at the Quadrennial Exhibition in Rome, where he was placed among the key figures in Italian art.
In 1923-24 he was in Rome as a member of the editorial staff of the daily newspaper Nuovo Paese, then Corriere Italiano. When he returned to Poggio, he collaborated with Maccari’s magazine Il Selvaggio and with Longanesi’s L’Italiano .
In 1933 Hoepli issued a monography about him with a text by Papini. Amongst his most successful books were: Elegia dell’Ambra 1927, Periplo dell’arte 1928, Taccuino d’Arno Borghi 1933, Ritratto delle cose di Francia 1934, Marsia e Apollo 1938. In 1939 he was nominated a member of the Royal Academy of Italy.
In 1944 he was detained for some months by the Allied Forces; once back in Poggio, in 1946, he recommenced his artistic and literary work.
Vallecchi published his Autoritratto di artista italiano nel quadro del suo tempo (Self-portrait of an Italian Artist in the Context of his Time), 1951-1955 for which he received the Marzotto Prize (1955). For the same publisher he edited seven volumes of Opere, his literary works.
On the 19th August 1964 he died at his summer home in Vittoria Apuana. He is buried in the cemetery in Poggio a Caiano.